söndag 23 juni 2013

Ack Värmland du sköna....

Bor man i Klarälvsdeltat Karlstad så är det ju inte så himla många backar att välja på när man ska träna.
Många med mig häckar ganska ofta i Bryngfjorden. Både på cykel eller med löparskorna på.
Men man behöver inte åka speciellt långt för att hitta andra kullar (berg).

Midsommar blev inte som planerat, men bra ändå. Massa träning och ännu mera sömn.
Packade bilen på fredag morgon och styrde upp till Vägsjöfors norr om Torsby.
Och vad vackert det är. Mellan Sunne och Torsby är det svårt att ha blicken på vägen.
Checkade in på Abbas stugby & camping samtidigt som Harold kollade över min cykel i verkstaden.
Den hade fått sig en smäll under Lida Loop så framgaffeln gick inte att låsa.

Harold. För er som inte vet. Driver campingen (fantastiskt läge). Ger ut tidningen MTB Sweden magazine.
Och har en cykelbutik i anslutning till campingen. (Fattar inte hur han hinner med allt).
Men han satte upp en lapp vid receptionen - Är ute och cyklar. Kommer snart. På midsommarafton!!!
Och så körde vi upp i skogarna. Backe, backe och lite mera backe. Vi var någonstans runt Hovfjället.
Upp och ner, kors och tvärs. Och utsikten var helt underbar. Det gick ju inte att cykla samtidigt, så jag var tvungen att stanna för att ta in allt.

Efter 12 timmars sömn och en go frukost så var tanken ett löp pass. Men jag kunde inte hålla mig, finns det så fina backar så måste man cykla i dom. Så jag trampade bilvägen upp till Hovfjället. 7 km bra lutning.
Man kommer upp till en kurva och inser att backen fortsätter efter den. Mentalt bra träning.
Jag surrade runt lite på toppen men såg att ett oväder var på väg så jag rullade ner igen.

Packade bilen och styrde (hem) till Charlottenberg. Ställde av hojen där för att ta en löp tur i Valfjället.
Tassade till toppen, och på vägen ner höll jag på att springa in i en råbock. Han stod och mumsade precis i en kurva och hörde mig inte när jag kom. Vi blev nog lika rädda båda två.

Efter en dusch och en senare lunch var det till att hoppa i bilen igen. Hem till Karlstad.
Och nästan samma sak igen. Jag fick 10 timmars sömn i natt.
På med cykelkläderna och ut på ett distanspass. Nu blev det ju lite längre än planerat, men jag hade ingen tid att passa och benen var som stockar redan vid start pgr av löpningen, men det blev inte värre. Så det var bara att trampa på och njuta av alla dofter och all grönska. Sverige är bra vacker på sommaren.
Och Värmland framför allt.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar