måndag 5 augusti 2013

Summa sumarum och Rörbäcksnäs.

Här sitter man. Sista timmarna på semestern.
Har jag jobb ångest? Nej.
Det är ju en hel natt kvar innan man ska upp och tillbaka till vardagen.
Och vilken semester man har haft. Kanonväder i 3 veckor. Och man har inte kraschat brutalt på cykeln heller utan man har kunnat ha kort kjol på sig under hela tiden utan att behöva dölja skrubbsår och blåmärken.
( Frågan är om jag är säkrare i skogen eller om det är 29.an som är så otroligt mycket bättre).
Och jag kan inte minnas när jag badat så mycket som denna sommar.

Enda och angenäma problemet man kan ha haft är väl att man inte riktigt vetat vart man är när man vaknat på morgnarna. Stugan, fäboden, balkongen, något vandrarhem på tävling, stuga i fjällen eller min vanliga säng.
Men det kan jag ta.

Men det allra bästa har varit (förutom vädret) att man har haft tid att ta det lugnt.
Tiden har funnits att ägna sig helt till Charlie. Man har inte behövt att skynda på och säga att vi har bråttom.
Vill vi spana in ankorna i slussen i Haga så har vi gjort det. Eller beställa in en jätte glass i stället lunch.
Va fasen den kan vi ta lite senare.





Tidigare under veckan så har jag besökt det beryktade Rörbäcksnäs. Mtb meckat i Dalarna.
Och var stigarna lika fantastiska som dom beskrivit i alla tidningar.
Jaaa....Halelulja!
Det var ren rekreations cykling på hög nivå.
Ni som cyklat dom bästa stig partierna på Sörmon och Skutberget. Ta det x 20.
Den bästa (och längsta) leden var den röda på 32 km. Rullstensåsar och trollskt vitmosse landskap på underbart underlag.



Stugan vi hyrde låg i princip PÅ den röda leden (Vallsjörundan). Så det var där vi utgick ifrån även om vi skulle avverka flera av dom kortare slingorna.
Och det var väl det enda minuset på allt. Att dom var lite korta och få. Och att dom bitvis gick i varandra.
Så vissa kurvor och partier såg man betydligt mer än en gång.
Men möjligheterna och utbudet för fler spår verkar vara obegränsat.

Bra markerade leder.

En förmiddag drog vi över till Sälen för att cykla i riktiga backar.
Det fick bli Hundfjället upp och ett liftspår och trollstigen ner.
Satt fint i benen det, men gick kanske snabbare än planerat. Så efter lunch var vi tillbaka och körde några av dom kortare lederna i Rörbäcksnäs igen.



Jag hann även med ett löppass en morgon. Trotts att det höll på att sluta med hjärtinfarkt.
Bror som vi hyrde stugan av berättade att dom nyligen sett björn  i området.
Och efter lite googlande så kunde jag konstatera att det var björn spillning som låg 10 m
från husknuten. I och för sig inte dagsfärsk. Men ändå då.
Och även på morgon joggen så hittade jag en hög.
Petandes med skon i skiten så brakar det till 5m bakom mig i slänten.
Jag skriker rakt ut och får gåshud över hela kroppen.
Springa hem. Springa bort eller klättra upp i ett träd? Tankarna var många på en hundradels sekund.
Men det var jag som hade skrämt upp en större fågel. Typ tjäder eller orre. Och den flaxade febrilt mellan träd och grenar för att komma bort från mig.


Alltid när man packar för en resa så undrar man om man fått med allt.
Oftast så är det det. Men denna gång så borde jag fått med fiske prylarna och ett par gummistövlar.
Det fanns massor av små sjöar och åar att fiska i. Både öring och abborre tydligen.
Och stövlarna skulle jag haft för att komma lite närmare alla hjortron.
Nu vet jag det till nästa resa dit. För detta var inte sista gången jag besökte Rörbäcksnäs.

Lyx frukost


Lilla bäverdammen nere vid ån.

Vallsjön. Ett par hundra meter från vår stuga och längs med röda slingan.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar