måndag 9 september 2013

En bra kväll med Rune.

Gårdagen bestod bl.a. av att fixa mat och matlådor till denna vecka. 
Väldigt smidigt och tids effektivt. 
Jag rörde även ihop en sats med Rune kakor. Kakor i riktig bemärkelse är det väl egentligen inte, utan energi bars. Nästan som godis då grunden är knäck. 
Den har fått namnet av vår svenske ultra löpare Rune Larsson, där av namnet. 
Tog en innan löppasset och hej vad det gick. Min km tid var den bästa denna sommar. ( Min tid alltså. Jag är cyklist inte löpare). 
Allt kanske inte berodde på kakan utan det kan finnas andra omständigheter också som spelade in. Men en kick av den får man helt klart. 
Bjuder på receptet här. 

Grunden
1,5 dl sirap
1,5 dl socker
2,5 dl grädde. 
Koka ihop allt. Ca 55 min. Ska klara ett kulprov i vatten. 

Maten i kakan är 13-14 dl torrfoder. 
Och basen är havregryn. Men man kan ha i vad som helst. 
Jag tog
9 dl havregryn 
1 dl russin
1 dl sesamfrön 
1 dl Vitargo (apelsin) 
1 dl hackad mandel

Häll knäcken över torrfodret och rör ihop. Häll upp allt på bakplåtspapper och ett till över och kavla sedan till en snygg fyrkant. Olja en kniv och skär så stora bitar du vill ha. 
Packa in i plast folie när dom kallnat och stoppa i frysen. Blir lagomt sega när man haft dom i cykel tröjan en stund. 
Funkar absolut jätte bra som lördags godis eller fika tilltugg. Uteslut Vitargo om det är sent på kvällen. Den har en viss speedad effekt på kroppen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar