söndag 28 april 2013

Sprit, ingefära och citron.

Tänk att man aldrig kan hålla tyst. Efter penicillinkur för ögat och blod i magen efter annan skit, så kläcker jag - Att man inte kan åka på en vanlig förkylning som alla andra.
Ja ha det kom ju som ett brev med posten.
Hals ont till och från under denna vecka men i fredags bröt det ut ordentligt. Så stig passet i går blev det inget med. Och dagens pass blev också inställt. INTE optimal uppladdning när första tävlingen är nästa helg.
Och som korven på moset så kom lille man till mig i kväll med en ögoninflammation. Röd och geggig i ena ögat. Smittrisken är väldigt hög så jag har laddat med separata handdukar i badrummet och sprit i olika varianter. Annars så hinkar jag i mig riven ingefära och pressad citron i så stora mängder jag bara orkar.
Det brukar driva ur förkylningar och annan skit ganska så fort.
Men jag var på Tyrs möte ang klubbens verksamhet på morgonen och kunde även hämta upp dom nya klubb kläderna. Gör snygga. Så i år kommer man att cykla i oranga (brandgula) färger.
Istället för att susa fram på fina stigar på Sörmon idag med dom andra så åkte sjöstället på och vi tog en tur med ribben. 30 knop, 8m/s och 3-4 grader i vattnet. Vatten tempen är iof ganska ointressant eftersom jag bara badar om det skulle råka vara runt 25 i vattnet.
Men det var väldigt skönt att komma ut på sjön igen även om det bet ordentligt i kinderna.

Snabba, snygga klubb tröjan

Ganska själva på sjön i dag.
Ingefära, citron och mycket sprit.

torsdag 25 april 2013

10 tappra cyklister.

I går var det premiär för Tyrs mtb onsdags träning. Det var ju grått och ruggigt väder innan så det var lite spännande att få se hur många som skulle dyka upp.
Men jag tror kom ca 25 - 30 st.
Det blev 3 grupper som gav sig i väg åt olika håll.
Molander med snabb gruppen.
Bood med mellan gruppen som körde stigar.
Och jag tog med nybörjarna.
Vi höll oss på grusvägar och snälla stigar utan allt för mycket rötter och sten. Några hade vanliga skor/ pedaler och några hade SPD men för första eller andra gången. (+ 2 vana cyklister).
Och dom var duktiga. Kämpade uppför bilvägen vid Bryngfjorden och svischade genom leran på milspåret hemåt.
Effektiv körtid 1:20. Och alla var nöjda.
Jag hade med mig 10 st ut och 10 st hem så jag var också nöjd.

måndag 22 april 2013

Större än man tror

Den kan vara svår att hitta på stora parkeringar, typ Ikea och Ica Maxi. Det har hänt mer än en gång att jag varit säker på att någon stulit den. Men till slut funnit den bakom en något större bil ( typ alla andra bilar, utom Smart är mindre).
Men det är otroligt vad mycket man kan stuva in. Som i lördags. 3 vuxna + en 5-åring. En hund, modell liten iof. Cykel prylar och väskor. Och 2 st cyklar som hängde där bak.
Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att montera en dragkrok. Men jag fick stränga order från verkstaden att det är absolut förbjudet att dra släp efter bilen.
Men bara jag får med cyklar är jag nöjd.
Tanken var ett distanspass hemma i Charlottenberg. Nu blev det inte så länge men vi höll ett bra / högt tempo och det är ganska så kuperat runt den slingan så det blev ett bra pass ändå.
Annars så blir det stig körning nu resten av veckan.

fredag 19 april 2013

Någon centimeter hit och dit.

I går kväll så var jag och Sara ute och kollade snö och is läget på små stigarna. Och det är inte mycket kvar nu.
Det mesta låg på grusvägen och inte i skogen.
Men det var första riktiga stig körningen sedan i höstas, och det märktes. Hade glömt bort att 29:an kräver lite större radie i tighta partier så det gäller att få med sig bakdelen också när man kommer ur svängen. Och efter Harolds bike fit så sitter jag närmare styret nu. Bara några centimeter, men stor skillnad.
Vilket innebär att jag måste dosera om tyngd punkten lite. Inte mycket men det sitter inte i ryggmärgen ännu. Bara en gång var jag nära att gå över styret.
Annars så är jag hel nöjd med hojen. Har man bara fart så tar man sig upp och över det mesta. Så nu är det till att hålla till mer i skogen och fila på tekniken.

Nöjda stig åkare.

onsdag 17 april 2013

Yes!

Jag hade 2 veckor på mig att bli lite starkare i händerna och underarmarna.
Ingen rolig träning att prata om. Men det är sporrande att ha ett mål. Se vad man kan åstadkomma. Och om man kan klara av det hela.
Och det gjorde jag. Töntigt eller nördigt? Kanske både och. Men jag var skit nöjd där jag stod vid press bänken bak på lagret och lyckade få av 95mm2 kabeln.
Ingen vidare teknik och inte lika lätt som att klippa ett sugrör. Men jag klarade det.
Och det är det som räknas. För mig.

söndag 14 april 2013

Mycket sömn och många mil.

Lördagen började tidigt med en bilbesiktning så ingen sovmorgon att prata om.
Bara hem direkt efter det och packa bilen med lite cykel prylar och dra upp till Torsby.
Harold på Abbas Mtb skulle fixa min bike fit idag + att team kläderna hade kommit.
Många mätningar på bla ben, armar och axlar. Och upp på en massage bänk för att kolla flexen i benen.
Det blev lite ändringar gjorda på hojen och klossen på ena skon blev flyttad också.
Solberg, Öström och Elin från Karlstad Multisport anslöt också för att bla prova kläderna.
Jösses vad snabba vi kommer att bli nu.
Var hemma ganska sent så det hanns inte med någon träning. Tog en kebab på Scan grillen i Torsby så vi hoppade middagen också när vi kom hem också. Det fick bli bubbel och jordnötter istället. Kanske inte helt optimalt och enligt kost cirkeln men det är väldigt gott och idag så fick det räcka.

Vi dröp väl av sådär vid 22:30 och vaknade 9:30. Fick 11 timmars sömn. Gud vad skönt. Det är så härligt  när man kan göra sådana där riktiga sov race. Tog en lång frukost innan vi stack ut på ett distanspass.
Körde Hammarö- Skoghall- Bervik och genom stan. Banvallen upp till Forshaga. Låg ganska mycket snö slask i skuggpartierna. Trampade sedan till Grava k:a och hem efter älven. Höll ett prat tempo i A1 zonen.
Ett fint distanspass med andra ord.
Men nu är det bara att ladda om för en ny vecka. Även om det inte blir några 11 timmar i natt.

Harold fixar min hoj

Gör snabb i nya Team kläder.

fredag 12 april 2013

Ett steg utanflör boxen

Enligt tränings schemat så skulle det inte bli bra med ett intervallpass i dag och tiden fanns inte för ett distans pass heller .Ja, ja men då kan man kan ju vara lite wild and crazy och gå på någon klass. Ta ett steg utanför komfortzonen.  Något jag säkert inte gjort på över ett år, om man bortser från spinn passen.
Så där stod jag ombytt och klar för ett intervall / flex pass. Det skulle bli roligt att göra något helt annat. Att för röra på musklerna på ett annat sätt och få lite rörlighet, kondition och smidighet på ett och samma pass.
- Jaha. Hej och välkomna till dagens Dans Fusion.
Men vad f....n  Det steget var lite väl stort för mig.
Jag smyger snabbt längs väggen och tar mig ut till den andra salen. Men där var det skivstång.Fattar ingenting. Vad är det här. Tittar på klockan. Jaha ja. Jag är en timme för tidig.
Satte mig på en cykel för att slå ihjäl lite tid tills klockan skulle bli 18. Och  jag fick mitt intervall / flex pass tillslut.

tisdag 9 april 2013

Laddad!

Det är lite pyssel innan man kommer i väg på en runda. Kläder av alla varianter och lager på lager av det mesta. Man bara längtar efter lite mer plus grader nu.
Och för att inte tala om all elektronik.
Ladda pulsklocka, mobil och pannlampa.
Jag hade tänkt mig ett distanspass efter jobbet och jag tror lampan kommer till användning innan jag är hemma i kväll.
Och snygg tröjan åker på i dag. Har varit hos Lotti och hämtat dom nyligen. Så nu är jag laddad till max och snart mina teknik prylar också.

söndag 7 april 2013

Nu jädrar så...

Min gravida gångstil och smärta är nu borta. Fredagen klarade jag utan tabletter och lördagen kändes väldigt bra. Kunde få på mig mina vanliga jeans och även knäppa dom.
Men det känns ju inte bra att ha hållit sig still så mycket när det bara är 4 veckor kvar till första tävlingen.
Så nu blir det till att lägga i en högre växel.
Annars så har vi avverkat Leklandet under lördagen (3½ tim) med bästa dagis kompisen.
Jag har bakat bröd och testat det på Charlie. Fick godkänt och får göra det fler gånger. Mycket kan bero på
philadelphia osten och dom tinade hallonen också.
Vi har köpt och sålt cyklar på Blocket. Ut med dom små och in med en större till Charlie.
På hans premiär tur i dag så såg han en väldigt lerig stig som gick in bland snåren. Och säger att vi kan ha en cykel tävling där, han och jag. För det är ju så du cyklar mamma. Du är ju alldeles jätte lortig när du kommer hem. Och när vi kommer hem efter en stund så säger han att han ska också bli cyklare när han blir stor.
Ha nummerlapp och bli lerig om benen.
Åhh mammas lilla pojke. Han har fattat det hela och mitt hjärta smälter.
Men när jag har lämnat honom hos sin pappa i kväll så är det jag som ska ut och jaga lite backar.

Stolt premiär på 20"

onsdag 3 april 2013

På benen igen....NOT

Det var väl själva den också. Efter avslutad penicillin kur och några härliga cykel dagar så kändes det jätte bra i kroppen. Var åter på jobbet igår efter skön ledighet. Men efter lunch så hände något.
Fick så ont i magen att benen vek sig och jag höll på att kräkas rakt ut.
Julia kom och körde hem mig och jag rasade ihop på badrums golvet och där somnade jag efter en stund.
Vaknade och den absolut värsta smärtan hade avtagit. Fick `tipset´att ringa 1177 och det slutade med att jag
omedelbart skulle ta mig till akuten.
Provtagningar och olika undersökningar resulterade i att jag fick välja att stanna på avdelning några dagar eller åka hem med en påse med smärtstillande. Jag valde det senare.
Så länge jag tar dom så är det ok, men jag går som om jag vore höggravid. Upp knäppta byxor och sakta försiktiga steg. (Har blod och vätska i buken).
Tog mig i alla fall ner till nya Hemmakväll butiken i dag ( men det gick inte fort) och har bunkrat upp med lite filmer. Och lite senare ska jag åka på ett möte med Ok Tyr. Vi ska INTE cykla, bara prata.
Men nu får det vara slut med allt elände. Jag vill köra backintervaller. Inte ligga i tv soffan.

Kvällens nöje

I´m watching you

måndag 1 april 2013

Sköna dagar

Det har blivit hojande varje dag under påsk helgen. Några längre och några kortare pass.
Och det känns som det har blivit någon grad varmare i luften för varje dag. Så idag sista dagen på påsken så åkte till och med mina knähöga yllesockar av. Lägger dom inte längst ner i lådan för man vet aldrig.
Och rattmuffen i bilen får nog sitta kvar någon dag till.
Annars så har det varit god mat, påsk godis och korv grillning på schemat under dessa dagar.
Det fina vädret ska ju fortsätta att hålla i sig de närmsta dagarna så det blir nog fler fina och sköna turer.

Jag & Julia efter dagens tur.